Csatlakozók fajtái
Utolsó módosítás: 0001.01.01
       

Az elektromos autók töltéséhez sajnos egyelőre nincs egyetlen egységes csatlakozó típus, ezért gyártótól, földrajzi régiótól és töltéstípustól függően különböző csatlakozók vannak használatban.

Váltakozó-áramú lassú és közepesen gyors töltéshez

Type 1

Kizárólag váltakozó áramú töltést tesz lehetővé Európában 230 V-os feszültségen maximum 32 A áramerősséggel. Többnyire a japán gyártók autóin, illetve az elsősorban az amerikai piacra fejlesztett autókon használják. Csak EVSE-re szerelt kábel végén vagy Type 2 – Type 1 átalakító kábelen lehet vele találkozni, az aljzat minden esetben az autón van. A csatlakozót csak a rajta lévő, külön nyomógombbal működtethető retesz rögzíti, az autó nem. A kábel lopás elleni védelmét általában külön kell megoldani (pl. mini lakat a csatlakozó kioldó gombján), de akadnak autók (pl. 2013 után gyártott Nissan LEAF), amelyek automatikusan zárják a kábelt.


    

 

Type 1 csatlakozó, de SAE-J1772-2009 vagy Yazaki néven is ismert

 

Type 1 csatlakozós kábellel vagy EVSE-vel tölthető autók:

Nissan LEAF (24 és 30 kWh), Nissan e-NV200, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubushi i-MiEV, Kia Soul EV, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota Prius PHEV (1. generáció), Fiat 500e, Fisker Karma, Chevrolet Volt, Chevrolet Spark EV.

 


 

Type 2

Az német Mennekes cég által az európai piacra kifejlesztett csatlakozótípus, ami szintén csak váltakozó áramú töltést tesz lehetővé, de akár három fázis is az autó rendelkezésére állhat. Fontos tudni, hogy nem minden Type 2 csatlakozós autó tud 3 fázisú töltést (sőt a legtöbb nem tud). Főleg az európai gyártók autóin (Audi, BMW, Renault, Volkswagen, Volvo) használatos. A csatlakozónak létezik EVSE-re (töltőre) szerelhető aljzat változata is, ez lett a töltőoszlopokon használatos szabványos csatlakozó Európa szerte. Az ilyen aljzatról a megfelelő Type 2 – Type 1 vagy Type 2 – Type 2 kábel segítségével az összes autó tölthető. A csatlakozó akár 3×63 A (43 kW) teljesítményű töltést is lehetővé tesz. A Type 2 csatlakozót az autó is és a töltőoszlop (EVSE) is reteszeli (zárja), így a kábel kihúzása csak a töltési folyamat leállítása után lehetséges. A kábelt a reteszelés feloldása előtt tilos rángatni, mert az a retesz sérülését és a csatlakozó beszorulását okozhatja!


 

 

 

 

Type 2 csatlakozó, de Mennekes néven is ismert

 

 

Type 2 csatlakozós kábellel vagy EVSE-vel tölthető autók:

Nissan LEAF (40 kWh), Renault Zoe, Citroene Berlingo, Peugeot Partner Electric, Kia Nero EV, Toyota Prius PHEV (2. gen), összes Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Porsche, Smart, Tesla (kivéve eredeti Roadster), Volkswagen, Volvo.

 


 

Egyenáramú villámtöltés

CHAdeMO

A japán gyártók által kifejlesztett és preferált csatlakozó típus és kommunikációs platform, ami jelenleg jellemzően 50 kW, a jövőben akár 400 kW teljesítményű töltést is tud biztosítani. A CHAdeMO csatlakozó váltakozó-áramú töltésre nem használható, így az ilyen rendszerű autókon a váltakozó áramú töltést külön Type 1 vagy Type 2 aljzaton lehet megoldani.


CHAdeMO csatlakozóval rendelkező autók:

Nissan LEAF, Nissan e-NV200, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Soul EV, Citroen Berlingo Electric, Peugeot Partner Electric

 

CHAdeMO töltőről átalakítóval tölthető autók:

Összes Tesla, kivéve az eredeti Roadstert


 

 

CHAdeMO csatlakozó

 

 

 

 

 

CCS (Combined Charging System)

A Type 1 és Type 2 csatlakozók kiegészítéseként, továbbfejlesztéseként megszületett a CCS 1 és CCS 2 aljzattípus, ami a váltakozó-áramú töltés mellett lehetővé teszi a két új érintkezőn keresztül a nagy teljesítményű egyenáramú töltést is egy aljzatban. Így a CHAdeMO-val ellentétben a CCS rendszerrel megoldható, hogy az autón egyetlen csatlakozó aljzaton fogadható legyen mind az egyenáram (DC), mind pedig a váltakozó áram (AC). Amerikában a CCS 1, Európában és Ausztráliában illetve Új-Zélandon a CCS 2 csatlakozó terjedt el (bár ez utóbbi két helyen egy ideig együtt létezett a kettő). A CCS rendszer jelenlegi jellemző teljesítménye 50 kW, de az elméleti felső határ 350 kW. Nyugat-Európában már megnyíltak az első ultranagy, 150-350 kW teljesítményű töltőpontok, és hamarosan Magyarországon is épülnek ilyenek.


CCS 2 csatlakozóval rendelkező autók:

BMW i3, Ford Focus, Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace, Kia Nero Electric, Opel Ampera-e, Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-Up

    

 

 

 

CCS2 (európai) csatlakozó

 

 

 

 

 

Tesla Supercharger

A Tesla a prémium árú autóihoz prémium töltőhálózatit is kínál. A Supercharger rendszerben egymástól 80-200 km-re eső állomásokon 4-50 töltőoszlop várja az autósokat, amelyekről 120 kW teljesítménnyel lehet tölteni a Teslák 60-100 kWh-ás akkumulátorát. Ezek a töltők 20-30 perces rátöltések alatt 250-300 km-re elegendő energiával tudják ellátni az autót. A Tesla Supercharger csatlakozója Európában azonos a Type 2 csatlakozóval, de nem kompatibilis azzal. Míg a többi gyártó autói a Type 2 aljzaton váltakozó áramot (AC) tudnak fogadni, addig a Teslák a váltakozó áram mellett egyenáram fogadására is képesek ugyanezen a csatlakozón. Mivel a Superchargerek egyenáramú töltést biztosítanak, azokról más gyártmányú autó átalakítóval sem tölthető.


Tesla Superchargerrel tölthető autók:

Tesla Model S, Tesla Model X és Tesla Model 3

    

 

 

Tesla Supercharger csatlakozó