Az elektromos autók fajtái
Utolsó módosítás: 0001.01.01
       

 

Hibrid

Tölthető hibrid

Hatótávnövelt elektromos

Tisztán elektromos

Üzemanyagcellás

Belső égésű motorral hajtott, de külső forrásból nem tölthető elektromos autó regeneratív fékezéssel. Külső forrásból is tölthető hibrid autó a hibridénél valamivel nagyobb kapacitású akkumulátorra. Teljes értékű elektromos autó beépített áramfejlesztővel. Hagyományos motorral nem rendelkező, kizárólag elektromotorral hajtott akkumulátoros autó. Külső forrásból nem tölthető elektromos autó, akkumulátor helyett hidrogénből nyeri az energiát.
 

 

ZÖLD RENDSZÁM

 

ZÖLD RENDSZÁM

 

ZÖLD RENDSZÁM

 

ZÖLD RENDSZÁM

 

Hibrid autók

(HEV - Hybrid Electric Vehicle - hibrid elektromos autók)

 

Ez a legismertebb kategória, hiszen a Toyota a Prius típussal már évtizedek óta népszerűsíti ezt a működési modellt. Az autót a hagyományos benzinmotoros meghajtás mellett felszerelik egy kisebb méretű akkumulátorral és egy elektromotorral is. Fékezésnél a fékpofák helyett a kerekekre kötött elektromotor generátor üzemben lassítja az autót, közben elektromos energiát termel. Ha ezt az energiát az akkumulátorba töltjük, akkor a következő gyorsításnál egyáltalán nem, vagy sokkal kisebb mértékben kell használni a hagyományos motort, ami jelentős üzemanyag-megtakarítást eredményez főleg városi üzemben. A benzinmotor gyakran le is áll és kisebb tempónál nem is indul el, így a városi környezetben jóval kevésbé szennyezi a környezetet, mint egy hasonló méretű és teljesítményű benzines vagy dízel autó. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek az autók nem csak kevesebbet fogyasztanak, de a bonyolultabbnak tűnő rendszer ellenére megbízhatóbbak is, aminek legfőbb oka, hogy a kedvező fogyasztáshoz nem a hagyományos motort kell túlbonyolítani és túlhajtani. Bár ezek az autók is rendelkeznek elektromos meghajtással, ezeket többnyire nem számítjuk elektromos autónak, hiszen a továbbra is fosszilis üzemanyag elégetése biztosítja az energiát a mozgatásukhoz. A kategória legismertebb képviselője a Toyota Prius, de ide sorolhatók a Toyota Auris és Yaris hibrid változatai, illetve az összes Lexus hibrid is.

  • üzemanyag: benzin vagy gázolaj
  • akku kapacitása: nagyon kicsi
  • külső forrásból tölthető: nem
  • fékezéskor visszatáplál: igen
  • tisztán elektromos hatótáv: 3-6 km

Kinek ajánlható?
Mindenkinek, használatuk semmiféle megkötéssel nem jár.

 

Konnektoros hibrid autók

(PHEV - Plugin Hybrid Electric Vehicle - plugin hibrid elektromos autók)

 

  • üzemanyag: benzin vagy gázolaj és elektromos áram
  • akku kapacitása: kicsi
  • külső forrásból tölthető: igen
  • fékezéskor visszatáplál: igen
  • tisztán elektromos hatótáv: 25-50 km
 
Felépítésüket tekintve hasonlóak a hagyományos hibrid járművekhez, de nem csak fosszilis üzemanyaggal, hanem tisztán elektromos árammal is használhatók. A külső forrásból táplált energiát egy nagyobb, 4-12 kWh-ás akkumulátor tárolja el, hogy városi közlekedés során egyáltalán ne kelljen beindítani a benzinmotort. A hatótáv típustól függően nagyon változó, de sok autós mindennapi közlekedési igényeit ezek az autók is lefedik. Aki a lakhelye, az iskola/óvoda és a munkahelye között ingázik, az gyakran nem tesz meg 10-15 km-nél többet. Ezt a távot ezek az autók a belsőégésű motor beindítása nélkül képesek megtenni, így helyben egyáltalán nem szennyezik a környezetet. A hagyományos motornak köszönhetően hosszabb utazások során az autó ugyanúgy használható, mit bármelyik hagyományos autó. Ilyenkor a meghajtást a benzin- vagy dízelmotor biztosítja, de a regeneratív fékezésnek köszönhetően ilyenkor sima hibrid autóként viselkednek. A lassításkor visszatermelt energia gyorsításkor való felhasználása miatt a fogyasztásuk akár jelentősen alacsonyabb is lehet a hasonló méretű autókénál. Akkor sincs gond, ha a mindennapi rutin során nem elegendő az elektromos hatótáv, hiszen már az is jelentős anyagi megtakarítást és szennyező-anyag kibocsátás csökkenést jelent, ha a megtett út felét vagy kétharmadát sikerül elektromosan megtenni. Többnyire csak lassan tölthetők, ami az otthoni vagy munkahelyi töltés során egyáltalán nem jelent problémát.

Kiknek ajánlható?

Akik jellemzően nem mennek többet 25-50 km-nél naponta (8-14 ezer km évente), de évi több alkalommal indulnak hosszabb, több száz km-es utakra, amelyek tisztán elektromos autóval még csak nehezen tehetők meg. Hagyományos autó mellé második, városi autónak inkább tisztán elektromos autót érdemes venni, hiszen hosszabb utakra ott a hagyományos autó. Fontos, hogy a plugin hibrid autók előnyeit akkor lehet igazán élvezni, ha az autó akkumulátorát otthon és/vagy munkahelyen (ahol az autó egyébként is több órán keresztül áll) lehet tölteni. Ha erre nincs lehetőség, akkor érdemes sima hibridet választani.

 

Hatótávnövelt elektromos autó

(REEV - Range Extended Electric Vehicle)

 

Első ránézésre nem sokban különböznek a plugin hibrid autóktól, így nincs is teljes egyetértés, hogy meg kell-e különböztetni ezt a két kategóriát. Pedig koncepcionálisan nagyon eltérőek. Míg a plugin hibrid autók alapvetően fosszilis üzemanyag mellé kapnak egy elektromotort a rövidebb távok kibocsátásmentes teljesítéséhez, addig a hatótávnövelt elektromos autók egy fosszilis erőforrást kapnak a tisztán elektromos meghajtás mellé, hogy külön rátöltés nélkül megtehetők legyenek az akkumulátor által biztosítottnál nagyobb távolságok is. Ezek az autók többnyire teljes értékű elektromos autók, amelyekbe beépítettek egy hagyományos motort is. Ez a motor többnyire nem a meghajtásra segít rá (bár akad erre is példa), hanem generátorként áramot termel a fő hajtást biztosító elektromotor számára. Kialakítástól függően ez a teljesítmény elég lehet normál üzemű használatra is, de arra is akad példa, amikor csak limitált sebességgel, a következő töltőig való eljutásra ideális. Az elektromotort egy nagyobb tárolókapacitású, 10-20 kWh-ás akkumulátor látja el energiával, ami természetesen külső forrásból tölthető. Többnyire csak lassan tölthetők, de akad köztük egyenáramú töltőről villámtölthető típus is.

Legismertebb típusok az Opel Ampera és a BMW i3 REX. Előbbi a bonyolult hajtásrendszere miatt átmenet a plugin hibrid és a hatótávnövelt elektromos autó között, míg utóbbi tisztán elektromos autó egy kisegítő generátorral.

  • üzemanyag: benzin vagy gázolaj és elektromos áram
  • akkumulátor kapacitása: közepes-nagy
  • külső forrásból tölthető: igen
  • fékezéskor visszatáplál: igen
  • tisztán elektromos hatótáv: 80-150 km

 

 

Kiknek ajánlható?

Aki többet megy naponta 25-30 km-nél, de a nagyobb utak megtételénél még nem szeretne az elektromos meghajtásra támaszkodni. Hagyományos meghajtású autó mellé második, városi autónak csak akkor ajánlott, ha a mindkét autóval kell időnként nagyobb utakra menni. A plugin hibridekhez hasonlóan a hatótávnövelt elektromos autók előnyeit is akkor lehet igazán élvezni, ha az autó akkumulátorát otthon és/vagy munkahelyen (ahol az autó egyébként is több órán keresztül áll) lehet tölteni. Ha erre nincs lehetőség, akkor érdemes sima hibridet választani.

 

Tisztán elektromos autó

(BEV - Battery Electric Vehicle - akkumulátoros elektromos autó)

 

  • üzemanyag: elektromos áram
  • akkumulátor kapacitása: nagy
  • külső forrásból tölthető: igen
  • fékezéskor visszatáplál: igen
  • tisztán elektromos hatótáv: 120 – 600 km

 

Sokak számára ez az igazi és az egyetlen elektromos autó kategória. Ezekben az autókban már nincs belső égésű (benzin vagy dízel) motor, nincs hagyományos sebességváltó, nincs önindító, nincs kipufogó, nincs generátor, nincs turbófeltöltő és még egy sor olyan alkatrész, ami a hagyományos autókban gyakran meghibásodik. Az autó meghajtását elektromotor(ok) végzi(k), amit egy nagyméretű akkumulátor lát el energiával. Az akkumulátort külső forrásból kell feltölteni, de természetesen fékezéskor vagy lejtmenetben is visszatöltődik az energia, ami a következő gyorsításnál felhasználhatóvá válik. Ezek az autók már nagyobb, nem ritkán 400-500 km megtételére is alkalmasak, de a kisebb hatótávú modellek is nagyon jól használhatók a mindennapi közlekedésben, ahol gyakran 100 km-t sem kell egy nap megtenni. A 2010 után gyártott típusok szinte mindegyike villámtölthető, így a megfelelő töltők megléte esetén a normál hatótávjuk többszörösének a megtételére is alkalmasak.

Legismertebb típusok ebben a kategóriában a Nissan LEAF, a Renault Zoe és a Tesla különböző modelljei.

 

Kiknek ajánlható?
Bárkinek, akinek a napi közlekedése során elegendő a kiszemelt autó hatótávja, vagy napközben két út között lehetősége van töltésre. Fontos tudni, hogy hosszabb távra ezekkel csak úgy érdemes elindulni, ha a tervezett útvonalon van lehetőség villámtöltésre, a célállomásokon pedig lassú töltésre. Egyelőre csak olyanoknak ajánlott, aki otthon és/vagy munkahelyen tudják tölteni az autót, hiszen ezek az autók elektromos energia nélkül mozgásképtelenek. A jövőben, ha a nyilvános töltő infrastruktúra eléri a szükséges fejlettségi szintet, akkor akár otthoni és munkahelyi töltés nélkül is használhatók lesznek, de ennek a feltételei Magyarország legnagyobb részén nem megoldottak.

 

Hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó

(HFCEV - Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicle - hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó)

 

Neve ellenére a hidrogén üzemanyagcellás autó is ugyanúgy tisztán elektromos autó, mint az előző kategóriába tartozó típusok, különbség egyedül az energia tárolásában van. Míg a ma kapható tisztán elektromos autók akkumulátort használnak erre a feladatra, addig az üzemanyagcellás járművekben többnyire hidrogén formájában tárolják az energiát. Oxigénnel egyesítve óriási mennyiségű energia szabadul fel, ami alkalmas a járművek hajtására. A végtermék pedig tiszta víz, ami nem szennyezi a környezetet. Mivel a folyamat nem kontrollálható precízen, a hidrogén és az oxigén egyesítésével energiát előállító üzemanyagcella és az elektromotor közé minden esetben egy kisebb akkumulátor is kerül, ami biztosítja, hogy a motor számára minden esetben rendelkezésre álljon a megfelelő mennyiségű energia. A hibridekhez hasonlóan az üzemanyagcellás járművek sem tölthetők otthon konnektorról, a kisméretű akkut csak az üzemanyagcella tudja tölteni. Mivel üzemanyagként csak és kizárólag hidrogén használható, az autók csak ott használhatók, ahol ehhez kiépült a megfelelő hidrogénkút hálózat. Magyarországon és a környező országokban ilyen még nem létezik, így hazánkban az üzemanyagcellás autó egyáltalán nem használható.
  • üzemanyag: nagynyomású hidrogén
  • akkumulátor kapacitása: nagyon kicsi
  • külső forrásból tölthető: nem
  • fékezéskor visszatáplál: igen
  • tisztán elektromos hatótáv: 400 – 500 km

 

 


Kinek ajánlható?

A hidrogénkút hálózat hiánya miatt egyelőre senkinek!