Milyen kábel szükséges a nyilvános töltők használatához?
Utolsó módosítás: 0001.01.01
       

A nyilvános elektromos autó töltő oszlopokat teljesítmény alapján kétfelé lehet bontani. A nagy teljesítményű villámtöltők 40 kW feletti teljesítménnyel, jellemzően egyenáramú (DC) ritkábban váltakozó-áramú (AC) töltést biztosítanak, míg a kisebb, maximum 22 kW-os gyorstöltők többnyire AC töltésre alkalmasak. A villámtöltők a nagy teljesítmény miatt minden esetben saját kábellel vannak felszerelve, így azokhoz nem kell kábelt vinni. A töltő kiválasztásakor technikai szempontból mindössze annyit kell ellenőrizni, hogy az adott töltő kompatibilis-e a tölteni kívánt autóval (CCS, CHAdeMO vagy Type 2).

A váltakozó áramú töltést biztosító gyorstöltő oszlopoknál más a helyzet. A legtöbb ilyen töltőoszlop nem rendelkezik beépített kábellel, hogy azok egyaránt használhatók legyenek a Type 1 és a Type 2 csatlakozós autókkal is. Ezeknél az oszlopoknál a csatlakozáshoz szükséges kábelt minden esetben az autósnak kell vinnie. A kábel sok esetben az autó tartozéka, de a gyártók nem mindig mellékelik, így előfordul, hogy külön kell beszerezni. A kábel kiválasztásakor a következőkre érdemes odafigyelni.

Csatlakozó típusa – Type 1 vagy Type 2

Az autók egy része Type 1 (pl. Nissan LEAF, Nissan e-NV200, Fiat 500e, Opel Ampera, Peugeot iOn, Mitsubishi Outlander, stb.), míg egy másik részük Type 2 (Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-UP, Hyundai Ioniq, BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model S és X, Volvo, Mercedes, Audi és BMW plugin hibridek, stb.) csatlakozóval rendelkezik. A kábel egyik végének ehhez kell illeszkednie. A kábel töltő felőli vége szabványos, minden esetben a Type 2 (apa) csatlakozós, így az összes Magyarországon és Európában működő nyilvános gyorstöltő oszlopon használható. A Type 1 csatlakozót esetenként SAE-J1772-2009 vagy az eredeti gyártója alapján szokás Yazaki néven is emlegetni, míg a Type 2-t a csatlakozót kifejlesztő cég alapján néha Mennekes csatlakozónak is hívják.

Fázisok száma – 1, 2 vagy 3

A Type 1 csatlakozós kábelek minden esetben egy fázisúak, mivel a Type 1 csatlakozó csak egy fázisú töltést tesz lehetővé, de a Type 2 kábelnél van 1, 2 vagy 3 fázisú változat is. Amennyiben az autó nem képes 1 fázisnál többet kihasználni, nem érdemes több fázisú töltést támogató kábelt vásárolni, hiszen minden egyes extra szállal a kábel vastagabb, nehezebb és nem utolsó sorban drágább lesz, és nem biztosít jobb töltést, mint az 1 fázisú kábelek. Ha az autó fedélzeti töltője támogatja a három fázisú töltést (Renault Zoe, Mercedes B250e, egyes BMW i3 modellek, egyes Smart modellek és az összes Tesla), akkor a maximális teljesítmény kihasználásához 3 fázisú töltőkábelre van szükség.

Keresztmetszet – 16 vagy 32 A

Ezt a paramétert a töltőkábelek esetén nem mm2-ben adják meg, mint a legtöbb vezetéknél, hanem annak az áramerősségnek a jelölésével, aminek az átvitelére tervezték. Európában 16 A-es és 32 A-es változatok léteznek. Amennyiben az autó fedélzeti töltője csak 3,6 kW vagy kisebb teljesítménnyel képes tölteni, akkor 1 fázisú, 16 A-es kábelre van szükség (az összes plugin hibrid és hatótávnövelt villanyautó, illetve az első generációs Nissan LEAF-ek egy része). Ha a töltő maximális teljesítménye ennél magasabb, de 7,2 kW-nál nem több, akkor az 1 fázisú töltőkábelnek a 32 A-es változata a jó választás (az összes Fiat 500e, a Nissan LEAF-ek egy része, Hyundai Ioniq Electric, stb.). A szükségesnél nem érdemes nagyobb keresztmetszetű kábelt vásárolni, mert a nagyobb teljesítményű nem csak drágább, de nagyobb és nehezebb is.

Hossz – 4, 5 vagy 6 méter

A kábel hosszát érdemes az autó hossza és a töltőcsatlakozó elhelyezkedése alapján meghatározni. A töltőket az úttestre párhuzamosan és az úttestre merőlegesen felfestett parkolókban is felállítják, általában egy darab két csatlakozós töltőoszlop kerül két parkolóhely közé. A merőlegesen felfestett parkolók esetén a kábel hosszának kevés jelentősége van, hiszen akár orral előre, akár tolatva be lehet állni, így megoldható, hogy a csatlakozó mindig a töltőhöz közel kerüljön. Az útpadkával párhuzamosan kialakított parkolóknál viszont oda kell figyelni, hogy a töltőkábel az első és a hátsó parkolóhely esetén is elérjen a töltőoszlopig. Ez általában a töltőcsatlakozót az autó orrán vagy bal első sárvédőjén hordozó autók esetén lehet kihívás az első parkolóhelyre beállva. A kábel hosszát érdemes úgy megválasztani, hogy az ne feszüljön a töltő és az autó között.

Egyéb jellemzők

A Type 1 csatlakozós autók némelyiken nem rögzíti a kábelt, így illetéktelenek azt bármikor kihúzhatják az autóból. A töltés megszakadásakor a töltőoszlop is oldja a rögzítést, így akár a kábel is elvihetővé válik. Ezt megelőzendő az ilyen autókhoz (pl. Opel Ampera, 2013 előtt gyártott Nissan LEAF-ek, stb.) érdemes olyan kábelt választani, amin van hely egy apró lakatnak a kábel rögzítéséhez. Ennek híján máshogy kell megoldani a kábel lopás elleni védelmét.

A hosszú és vastag kábeleket nehéz szépen eltenni az autóba, különösen ha télen összekoszolódnak. Kaphatók azonban spirálisan feltekert kábelek is, amelyek rugalmasan annyira nyúlnak csak ki, amennyire feltétlen szükséges. Ezek ugyan drágábbak, és némelyikük több helyet foglal el a csomagtartóban, de nem érnek le a földre, és könnyebb őket gubancolódás mentesen eltenni.

A kábelek elérhetők a fekete mellett különböző élénk színekben is. A színes megoldások előnye, hogy feltűnőbbek, így kisebb valószínűséggel akadnak bele a járókelők.

AutóCsatlakozóFázisAmper
Audi A3 Sportback E-Tron Type 2 1 16 A
Audi Q7 E-Tron Type 2 1 32 A
BMW i3 60Ah Type 2 1 16 A / 32 A1
BMW i3 94 Ah Type 2 1/3 16 A / 32 A2
BMW i8 Type 2 1 16 A
BMW plugin hibridek Type 2 1 16 A
Chevrolet Volt Type 1 1 16 A
Chevrolet Bolt Type 1 1 32 A
Chevrolet Spark EV Type 1 1 16 A
Citroen C-Zero Type 1 1 16 A
Fiat 500e Type 1 1 32 A
Fisker Karma Type 1 1 16 A
Ford Focus Electric (-2016) Type 2 1 32 A
Ford Focus Electric (2017) Type 2 1 32 A
Hyundai Ioniq Type 2 1 32 A
Hyundai Kona EV Type 2 1 32 A
Jaguar I-Pace Type 2 1 32 A
Kia Soul EV (-2017) Type 1 1 32 A
Kia Soul EV (2018-) Type 1 1 32 A
Kia Optima PHEV Type 1 1 16 A
Kia Nero PHEV Type 1 1 16 A
Mercedes B250e Type 2 3 16 A
Mercedes plugin hibridek Type 2 1 16 A
Mitsubishi i-MiEV Type 1 1 16 A
Mitsubishi Outlander PHEV Type 1 1 16 A
Nissan LEAF 24 kWh Type 1 1 16 A / 32 A1
Nissan LEAF 30 kWh Type 1 1 32 A
Nissan LEAF 40 kWh Type 2 1 32 A
Nissan e-NV200 24 kWh Type 1 1 32 A
Opel Ampera Type 1 1 16 A
Opel Ampera-e Type 2 1 32 A
Peugeot iOn Type 1 1 16 A
Renault Zoe Type 2 3 32 A / 63 A3
Smart ForTwo EV Type 2 1/3 32 A
Tesla Model S / 3 / X Type 2 3 16 A / 24 A / 32 A4
Toyota Prius PHEV (2012-2016) Type 1 1 10 A
Toyota Prius PHEV (2017-) Type 2 1 16 A
Volkswagen e-Golf (-2016) Type 2 1 32 A
Volkswagen e-Golf (2017-) Type 2 2 16 A
Volkswagen e-UP Type 2 1 16 A
Volkswagen plugin hibridek Type 2 1 16 A
Volvo plugin hibridek Type 2 1 16 A
  1. Alapfelszereltség a 16 A-es töltő, a 32 A-es fedélzeti töltő extra. vissza
  2. Alapfelszereltség a 16 A-es 1 fázisú (3,6 kW) töltő, a 3 fázisú 16 A-es (11 kW) fedélzeti töltő extra. vissza
  3. 63 A-es (43 kW) kábel nem kapható, mert a Type2-es aljat maximális teljesítménye 22 kW. A 43 kW-os töltők saját beépített kábellel rendelkeznek. vissza
  4. A Teslák fedélzeti töltője alapfelszereltség esetén 3×16 A-es (11 kW), de 2016 előtt rendelhető volt 3×32 A-es fedélzeti töltővel is. A Model X megjelenése óta a maximális teljesítmény 3×24 A (~16 kW). vissza