Gyakran ismételt kérdések
Utolsó módosítás: 0001.01.01
       

Mekkora az elektromos autók hatótávja?

A hatótáv függ az autó akkumulátorának energiatároló képességétől és a jármű hatékonyságától. A középkategóriás elektromos autók városban 13-15, országúton 14-16, autópályán 15-20 kWh/100 km fogyasztással használhatók. A fogyasztást az időjárás drasztikusan befolyásolhatja, így a csapadék és télen a fűtés akár 10-20%-kal is megnövelheti. A fenti számokból adódóan egy 24 kWh-ás Nissan LEAF városi használat mellett 120-140 km-re képes, míg ugyanilyen körülmények között ugyanennek az autónak a 40 kWh-ás változatából 240-260 km is kihozható egy töltéssel.

Miért adnak meg három különböző hatótávot a gyártók ugyanarra az autóra? (NEDC, WLTP, EPA)

Az autók fogyasztásának összehasonlíthatósága érdekében a gyártók államilag egységesített tesztek alapján adják meg a fogyasztást. Amerikában az EPA, Európában az NEDC, újabban pedig a WLTP az elfogadott mérési eljárás. Ezek egyike sem alkalmas azonban a valós körülmények tökéletes modellezésére, pláne úgy, hogy a valóság mindenkinél és minden esetben más. A gyakorlat azt mutatja, hogy az NEDC mérés irreális hatótávot eredményez, de a WLTP is nagyon optimista. A nyugodt stílusú vezetést az EPA mérések reprezentálják a legjobban. Az autó kiválasztásakor érdemes ezt az adatot megkeresni. Célszerű figyelembe venni, hogy nem túl megnyugtató teljesen lemerült akkumulátorral a töltőhöz érni, így az útvonalak tervezésekor 10-15% ráhagyással érdemes számolni.

Nincs a közelben elektromos autó töltő. Hol lehet tölteni az elektromos autót?

Az elektromos autók (majdnem) bármelyik konnektorból feltölthetők. Az elmúlt évtizedekben átadott épületek konnektorai és hálózatai szinte biztosan bírják a terhelést, de egy konnektorcserével vagy legvégső esetben újrakábelezéssel bármelyik háztartás alkalmassá tehető az elektromos autó töltésre. Mindenképpen célszerű szakember segítségét kérni a töltéshez kiszemelt konnektor ellenőrzéséhez.

Ha a töltés egyszeri alkalom, akkor érdemes időnként ellenőrizni, hogy nem forrósodik-e a villásdugó külső része. Ha elviselhetetlenül forróvá válik, akkor valószínűleg gond van a konnektor bekötésével. A károk és balesetek elkerülése érdekében ilyenkor célszerű megszakítani a töltést és másik konnektort keresni.

Szabad-e hosszabbítón keresztül tölteni?

Bár az autók használati útmutatói ezt többnyire tiltják, a megfelelően méretezett, 16 A-es folyamatos terheléshez tervezett ipari hosszabbítók használata nem okoz problémát. Tilos azonban a hipermarketekben és barkácsáruházakban kapható (1 vagy 1,5 mm2 keresztmetszetű) háztartási hosszabbítók használata (akkor is, ha ráírták a 16 A-t), mert ezeket nem folyamatos terheléshez tervezték, így külső szigetelésük megolvadhat, és zárlatot vagy tüzet okozhatnak.

Mennyi idő az elektromos autó feltöltése?

A tisztán elektromos autók többsége rendelkezik egyenáramú töltési lehetőséggel, amiről a lemerült autó akár 20-30 perc alatt 80%-ra tölthető. Ehhez azonban villámtöltőre van szükség. Otthon, munkahelyen vagy más közterületen a váltakozó-áramú forrásból (pl. konnektor vagy fali töltő) az autók töltése 4-8 óra. Az elektromos autókat a hétköznapokban otthon vagy a munkahelyen váltakozó áramról célszerű tölteni, amíg az autó egyébként is áll. A hosszabb utakon, az autó hatótávjánál nagyobb távolságok megtételéhez pedig a nyilvános villámtöltők 20-30 perces töltési idővel biztosítják a továbbjutást.

A villámtöltés nem károsítja az akkumulátort?

A modern lítium-ion akkumulátorok nem úgy működnek, mint a régi ólom vagy nikkel alapú akkumulátorok. Természetesen a rendszeres villámtöltés pláne akkor, ha sosincs ideje az akkumulátornak lehűlni (pl. taxi üzem) jobban igénybe veszik az akkumulátort, de az eddigi tapasztalat az, hogy nem romlik jobban az állapota a sokat villámtöltött autók akkumulátorának az otthon töltött autókhoz képest.

Hogyan tudom használni a nyilvános töltőket?

A nyilvános AC töltők használatához egy Type 2 – Type 1 vagy Type 2 – Type 2 kábel szükséges, attól függően, hogy az autón Type 1 vagy Type 2 csatlakozó található. A kábel nélküli nyilvános töltőoszlopokon minden esetben Type 2-es szabványú aljzat van. Akad az országban néhány fix kábellel szerelt AC töltő is, ezeken minden esetben Type 2-es csatlakozó található. Ez utóbbiakkal csak a Type 2 aljzatos autók tölthetők, és ezeknél nincs szükség az autós saját kábelére.

A nyilvános DC töltőkön a kábel fixen fel van szerelve, az autósnak nem kell vinnie.

A magyarországi töltők döntő többsége ingyenes és a kábel csatlakoztatása után automatikusan indul. Vannak olyan töltők, amelyek indításához applikáció vagy RFID kártya szükséges.

Hány évente kell cserélni az elektromos autók akkumulátorát?

Az elektromos autók akkumulátora lassan ugyan, de folyamatosan veszít energiatároló képességéből. A csökkenést az újratöltések száma (ciklus) és a gyártás óta eltelt idő határozza meg. Az első lítium-ion akkumulátorral szerelt autók 2010 környékén jelentek meg és 8 évvel később is probléma nélkül, minimális (típustól és használattól függően 10-25%) kapacitáscsökkenéssel használhatók. A Magyarországon használt Nissan LEAF taxik nagy része túl van már 100-120 ezer km-en, de akad 200 ezer km-t futott példány is eredeti akkumulátorral. Külföldön nem ritkák a 200-300 ezer mérföldet, vagyis 320-480 ezer km-t futott Teslák sem.

Az elektromos autók akkumulátorainak kapacitása nem hirtelen, hanem fokozatosan, jól kiszámítható módon csökken, így amikor egy autó csak 60-70 km megtételére lesz képes egy töltéssel, akkor az még értékes lesz egy olyan vevő számára, akinek a napi közlekedéséhez ez a hatótáv is elegendő.

Mennyibe kerül egy elektromos autó?

Az új elektromos autók ára ma még a jobban felszerelt autók árával van egy szinten, a hasonlónak tűnő autók alapáránál 50-100%-kal is drágábbak lehetnek, de cserébe sok olyan extrát is tartalmaznak, amit a hagyományos autók alapáron nem. Így a középkategóriás elektromos autók 9-11 millió forint körüli áron kaphatók, ami csökkenthető a maximum 1,5 millió forintos állami támogatással.

A plugin hibrid autók árai a dupla technológia (hagyományos meghajtás és elektromos meghajtás) miatt még a tisztán elektromos autóknál is drágábbak lehetnek, cserébe függetlenítik az autóst a hosszabb utakon a villámtöltő hálózatoktól.

Szerencsére azonban már megjelentek a használtautó-piacon is az elektromos autók, így egy 4-6 éves elektromos autóhoz akár 3,5-5 millió forint közötti árszinten is hozzá lehet jutni. Mivel az autókban nagyon kevés mechanikailag kopó alkatrész található, az akkumulátorok kapacitásvesztése pedig nem jelentős, ezek az autók alternatívát jelenthetnek az olcsóbb autókat kereső vásárlók számára.

Mennyibe kerül 100 km egy elektromos autóval?

Ha egy középkategóriás autó átlagos fogyasztását 16 kWh/100 km-nek vesszük, ami egy reális, valós adat, akkor otthoni 40 Ft/kWh díjjal számolva 100 km üzemanyag költsége 640 forint, vagyis kevesebb, mint 2 liter benzin vagy gázolaj ára.

Miből áll egy elektromos autó szervizelése?

Az elektromos autókban nincs motorolaj, olajszűrő, kipufogó, önindító, generátor, gyújtógyertya, ékszíj, vezérműszíj, kettőstömegű lendkerék, turbófeltöltő és még egy sor olyan alkatrész, ami a hagyományos autókban rendszeres cserét vagy karbantartást igényel. Így az elektromos autók rendszeres szervize négy fontos lépésből szokott állni:

  • futómű és fékrendszer átvizsgálás
  • fékolaj csere (ha szükséges)
  • pollenszűrő csere
  • szoftveres ellenőrzés és szoftverfrissítés

Nincsenek 50-100-150 ezer km-enként cserélendő, elkopó, elhasználódó alkatrészek, és mivel a fékezésnél a féktárcsák és fékpofák helyett a regeneratív (visszatermelő) fékezés dolgozik, ezeket az egyébként kopó alkatrészeket is elég sokkal ritkábban cserélni.

Mennyit csökken télen az elektromos autó hatótávja?

Külső hőmérséklettől és a fűtés hatékonyságától függően 15-20%-os hatótávcsökkenésre kell számítani. Az átmeneti időszakban sokat javít az utazási komforton az ülés és kormányfűtés. Újonnan vásárolt autónál érdemes ezt az extrát megrendelni (ha nem alap), illetve használt autónál érdemes ezek meglétét ellenőrizni (sajnos nem minden típusnál volt elérhető ez a két szolgáltatás).

Mennyit csökken az idő és a megtett km-ek hatására a hatótáv?

Ez sok tényezőtől függ, de éves szinten 2-5% a maximum.

Szabad-e használt elektromos autót vásárolni?

Az elektromos autókban sokkal kevesebb kopó, elhasználódó mechanikai alkatrész található, így ha az általános állapota és a hatótávja megfelelő, akkor nem kell félni a használt elektromos autó vásárlástól.

Milyen autóra lehet állami támogatást kapni?

Az állami támogatás csak 15 millió forint maximális bruttó értékű tisztán elektromos járművekre jár. További részleteket a pályázatokat elbíráló e-Mobi Nonprofit Kft. honlapján talál.

Ki kaphat állami támogatást?

Támogatást természetes személyek, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, költségvetési szervek, egyházi jogi személyek, ügyvédi irodák, egyéni ügyvédek, egyéni szabadalmi ügyvivők, szabadalmi ügyvivői irodák, egyéni közjegyzők, közjegyzői irodák és végrehajtói irodák kaphatnak. További részleteket a pályázatokat elbíráló e-Mobi Nonprofit Kft. honlapján talál.