Otthoni töltés családi ház, önálló mérőhellyel rendelkező garázs vagy udvari beálló esetén
Utolsó módosítás: 0001.01.01
       


Otthoni töltés mobil töltővel (EVSE)

Az elektromos autókat legegyszerűbben az autóhoz kapott aktív töltőkábellel (EVSE – Electric Vehicle Supply Equipment) lehet feltölteni. Ez a 230 V-os fali aljzatba csatlakoztatható berendezés biztosítja, hogy az autóba csak akkor jusson áram, amikor a csatlakozás biztonságosan létrejött, illetve az autó csak olyan teljesítményfelvétellel terhelje a konnektort, amilyet az még elbír.

Az autókhoz járó EVSE-k szinte kivétel nélkül mind 10 A-esek. A 10 A-es „mobil töltővel” egy óra alatt hozzávetőlegesen 2-2,3 kWh energia juttatható az akkumulátorba, így egy teljesen lemerült, 30 kWh kapacitású autó töltése 12-13 órát is igénybe vehet.

Hátránya az időigény mellett, hogy ezek a 230 V-os fali aljzatok általában nem közvetlenül a lakás/ház betáplálásáról, megszakítás nélkül vannak megtáplálva, hanem közvetve, kötésdobozokon keresztül. Az otthoni hálózatot – főleg régebbi építésű ingatlanok esetén – nem arra tervezték, hogy akár több mint 10 órán keresztül közel 2,3 kW kapacitással terheljék, így a hálózat előzetes átvizsgálása nélkül a töltés nem biztonságos, az esetlegesen elöregedett kötések túlmelegedhetnek, ami akár tüzet is okozhat. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ~10 A-t használ az autótöltő, de a lakás egyéb fogyasztói is terhelhetik ugyanazt az áramkört. Ezért igényel villamos szakember általi átvizsgálást és esetleges átalakítást/átszerelést a hálózat még ennél a töltési módnál is.

A töltéshez a háztartási hosszabbítók használata nem javasolt, ugyanis azokat nem erre az áramfelvételre méretezik. Legalább 16 A-es folyamatos terheléshez tervezett ipari hosszabbító szükséges. Hosszú távon azonban érdemes az autó közelébe konnektort kiépíteni. Társasházi lakásból vagy kertből közterületre hosszabbítón elektromos áramot vezetni azonban így is tilos!

Ismeretlen helyen, például vendégségben se csatlakoztassuk a mobil töltőt olyan fali aljzathoz, amelynek a biztonságos terhelhetősége nem garantált.

Éjszakai áram használata

A kapcsolt üzemű energiaszolgáltatás, amelyet a hétköznapokban éjszakai áramként emlegetünk, kizárólag fixen bekötött fogyasztók üzemeltetéséhez igényelhető. Mivel az elektromos autók töltésénél nem a fixen felszerelt EVSE (töltő), hanem az autó a valós fogyasztó, így nem igényelhető rá a kedvezményes tarifa.

 

Otthoni töltés fixen telepített fali töltőberendezéssel

A Mobiliti által forgalmazott intelligens töltőberendezések mobilapplikációs és webfelülettel rendelkeznek,így a töltés állapota valós időben nyomon követhető, a töltésre jogosultak köre korlátozható, és a töltés kezdete akár ütemezhető is.

Az ideális megoldás a fali töltőberendezés telepítése.

Egy megfelelően kiválasztott, az autó típusához ideális töltőberendezéssel a mobil töltőberendezésnél jóval magasabb töltési teljesítményt lehet elérni.

A fali töltők elérhetők aljzatos vagy kábellel szerelt kivitelben is. Otthoni környezetben a kábellel szerelt kivitel praktikusabb, mert nem szükséges az autó csomagtartójából minden alkalommal elővenni a hordozható töltőkábelt.

A Mobiliti által forgalmazott intelligens töltőberendezések mobilapplikációs és webfelülettel rendelkeznek így a töltés állapota valós időben nyomon követhető, a töltésre jogosultak köre korlátozható, és a töltés kezdete akár ütemezhető is.

A nagyobb teljesítményű fali töltők beszerzése előtt érdemes szakemberrel ellenőriztetni, hogy az otthoni hálózat elbírja-e a nagyobb teljesítményű töltőt. A töltőberendezés kiépítéséhez minden esetben kérje villanyszerelő segítségét!

Előfordulhat, hogy az energiaszolgáltatótól teljesítménybővítést kell igényelni. A legtöbb esetben szükséges lehet a mérőhelytől a töltőhöz egy új, közvetlen, szabvány szerint méretezett és a töltőberendezés gyártója által előírt védelemmel (FI relé) ellátott vezetéket kihúzni. Ha ez megtörtént, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az autó töltése minden körülmények között maximálisan biztonságos lesz.

A magyarországi regisztrált villanyszerelők listája: https://www.meevet.hu/villanyszerelok/2

 

Javaslatok fali töltő kiépítésére 

1. Egyfázisú fali töltő (32 A), pl.: Pulsar 7,4 kW Wallbox a Mobilititől

A 32 A-es bővítés a helyi elosztótól (pl.: NKM, E.ON, ELMŰ, ÉMÁSZ) ingyenesen igényelhető (alanyi jogon jár) a mérőóráig. A mérőórától történő kiépítés minden esetben szakember közreműködését igényli.

Ez esetben a töltő és a többi háztartás együttesen osztozik a 32 A-en, de egy átlagos autó akkumulátora így is 100%-ra tölthető egy éjszaka alatt.

Mintapélda:

Lakás/családi ház: Átlagos háztartás, egyfázisú, 32 A-rel rendelkező vagy 32 A-re bővíthető betáplálással.

Autó: AC egyfázisú, maximum 7,4 kW töltést felvenni képes autó (pl. Hyundai Ioniq Electric, 2020-as évjárat, 38 kWh akkumulátorral).

Töltőberendezés: Egyfázisú, maximum 7,4 kW teljesítményt leadni képes AC (váltakozó áramú) fali töltőberendezés (pl. Pulsar vagy PulsarPlus 7,4 kW).

  • Elérhető villamos betápláló hálózat (1 fázison 32 A) ~7,4 kW
  • A háztartásra szánt villamos teljesítmény (12 A) ~2,8 kW
  • A töltőre szánt villamos teljesítmény (20 A) ~4,6 kW -> A 7,4 kW teljesítményű töltő korlátozva 4,6 kW-ra.
  • Az autó 4,6 kWh energiamennyiséget vesz fel óránként.
  • Nyolc óra alatt (4,6 kW x 8 óra) ~37 kWh mennyiség tölthető az utóba (maximális töltöttség).
  • Az autó átlagos fogyasztása 14 kWh/100 km.
  • ~270 km-re elegendő töltés 8 óra alatt.

2. Háromfázisú fali töltő (3 x 16 A) pl.: Pulsar 11 kW WallBox a Mobilititől

Költségesebb, azonban ideális megoldást jelent a háromfázisú töltőberendezéssel szerelt gépjárművek esetén.

Ha nem áll rendelkezésre háromfázisú betápláló hálózat, akkor komplex hálózatbővítésre van szükség. Ezt regisztrál villanyszerelő tudja teljeskörűen, kulcsrakészen elvégezni.

Mintapélda:

Lakás/családi ház: Átlagos háztartás, háromfázisú, 32 A-rel rendelkező vagy 3 x 32 A-re bővíthető betáplálással.

Autó: AC háromfázisú, maximum 11 kW töltést felvenni képes autó (pl.: Kia Niro EV – 64 kWh).

Töltőberendezés: Háromfázisú, maximum 11 kW teljesítményt leadni képes AC (váltakozó áramú) fali töltőberendezés (pl. Pulsar vagy Pulsar Plus 11 kW).

  • Elérhető villamos betápláló hálózat (3 fázison 32 A) ~22 kW
  • A háztartásra szánt villamos teljesítmény (3 x 16 A) ~11 kW
  • A töltőre szánt villamos teljesítmény (3 x 16 A) ~11 kW
  • Az autó 11 kWh energiamennyiséget vesz fel óránként.
  • Nyolc óra alatt (11 kW x 8 óra) 88 kWh teljesítmény érhető el.
  • Az autó 100 km-re eső fogyasztása 15 kWh.
  • ~420 km-re elegendő töltés 6 óra alatt.

Hasznos információk

A töltési teljesítményt befolyásoló tényezők:

Az autó típusától függ, hogy mekkora az autóba épített fedélzeti töltő (On Board Charger) teljesítménye, és azt hány fázison tudja felvenni?

Ha csak egyfázisú, például 7,5 kW-os teljesítményű, akkor bizonyos típusoknál hiába áll rendelkezésre 3 x 16 A-es (3 fázison fázisonként 16 A) töltő, mivel a töltés egy fázison max. 32 A-rel lehetséges, ezért a töltési teljesítmény ez esetben csak 3,6 kW (230 V x 16 A) lesz a 11 kW-os töltőn.

A leggyakoribb fedélzetitöltő-teljesítmények:

  • Egy fázis – 3,5 kW
  • Egy vagy két fázis – 7,4 kW
  • Három fázis – 11 kW vagy 22 kW 

Publikusan elérhető adatbázis az egyes autók töltési teljesítményéről:
https://ev-database.org

Mekkora a betápláló hálózatban elérhető kapacitás?

  • Egy fázis 16 A = 3,5 kW
  • Három fázis 16 A = 11 kW
  • 1 x 32 A vagy 2 x 16 A = 7,4 kW
  • 3 x 3 2A = 22 kW

Mekkora a töltő teljesítménye?

  • Egy fázis 3,5 vagy 7,4 kW
  • Három fázis 11 vagy 22 kW