Miért érdemes elektromos autóra váltani?
Utolsó módosítás: 0001.01.01
       

Társadalmilag egyértelmű, hogy a tisztább üzemeltetés, a nagyobb energiafüggetlenség és a fenntartható közlekedés érdekében érdemes a fosszilis üzemanyagokról előbb-utóbb átváltani az elektromos energiával üzemeltethető járművekre. Ez a váltás részben már évtizedek óta folyik a vasútvonalak villamosítása és a városi tömegközlekedés füstölő járműveinek elektromos járművekkel való kiváltásával (troli, villamos, metró). Az utóbbi évtizedekben óriási fejlődésnek indult akkumulátortechnológiák azonban lehetővé teszik, hogy kötött pályán kívül, akár egyéni közlekedésben is használható legyen az elektromos meghajtás.

Bár a képlet társadalmi szinten egyértelmű, az autót mégis egyéni döntések alapján vásárolnak mind a magánemberek, mind pedig a vállalkozások.

Olcsóbb

Sokan azért vesznek elektromos autót, mert olcsóbb. Persze általában nem a vásárlás olcsóbb, hanem az üzemeltetés, így az autó teljes életciklusára (illetve az adott tulajdonosnál eltöltött időre) vetítve az összes költség akár jóval alacsonyabb is lehet, mint egy olcsó fosszilis üzemű autó esetén. Ehhez persze az szükséges, hogy a villanyautókat ne a legolcsóbb, legkisebb autókhoz hasonlítsuk, hanem a hasonló méretű és kényelmi felszereltségű modellekhez. Ezen felül az sem árt, hogy az autó napi aktív használatban legyen, hiszen a km-re fizetendő alacsonyabb díj sosem lesz képes kompenzálni a magasabb vételárat, ha az autó többnyire otthon áll. Így anyagilag az elektromos autó azoknak éri meg, akik ezzel egy nagyobb értékű és nagyobb fogyasztású hagyományos autót váltanak ki, és naponta átlagban legalább 50 km-t mennek az autóval.

Olcsóbb üzemanyag

16 kWh/100 km-es átlagos fogyasztással számolva 100 km üzemanyagköltsége otthoni töltés mellett 600-700 Ft. Ez kevesebb, mint 2 liter hagyományos üzemanyag ára. Egy városban átlagosan 8 liter/100 km-es alternatívához képest az elektromos autó használata minden 100 km-en 6 liter üzemanyag, vagyis 2100-2400 megtakarítás. 100 ezer km-en ez már több, mint 2 millió forint.

Olcsóbb karbantartás

Az elektromos autóban nincs olaj és olajszűrő, így ezeket nem kell 10-15 ezer km-enként cserélni. De nincs benne ékszíj, vezérlés, gyújtógyertya, kettős tömegű lendkerék, turbófeltöltő, generátor, önindító, sebességváltó, kuplungtárcsa, kipufogó, katalizátor és még egy sor egyéb olyan alkatrész, amit több kevesebb rendszerességgel cserélni és / vagy szervizelni kell. Az elektromos autók időszakos szervize az autó futóművének és karosszériájának ellenőrzéséből, az utaskabin pollenszűrőjének cseréjéből, és ha szükséges, akkor a fékfolyadék cseréjéből áll. Még a féktárcsák és fékbetétek is sokkal kevésbé kopnak, hiszen a fékek szerepének egy részét az energia visszatápláló rendszer veszi át.

Egyéb kedvezmények

  • Állami támogatás elektromos autók vásárlásához
    Új, maximum 15 millió forint értékű, tisztán elektromos autók vásárlását az állam 21%-os hozzájárulással, maximum 1,5 millió forint összegig támogatja. Ez a támogatás plugin hibrid és hatótávnövelt elektromos autókra nem jár.
  • Gépjárműadó mentesség
    Minden tisztán elektromos és külső forrásból tölthető illetve hatótávnövelt elektromos autó (mint környezetkímélő gépkocsi) mentesül a gépjárműadó fizetésének terhe alól.
  • Cégautóadó mentesség
    A gépjárműadóhoz hasonlóan minden környezetkímélő gépkocsi mentesül a cégautóadó megfizetése alól is.
  • Regisztrációs adó mentesség
    A környezetkímélő gépkocsik (tisztán elektromos, tölthető hibrid és hatótávnövelt elektromos) regisztrációs díja 0 Ft.
  • Átírási illeték mentesség
    A környezetkímélő gépkocsik(tisztán elektromos, tölthető hibrid és hatótávnövelt elektromos) illeték befizetése nélkül átírathatók.
  • Ingyenes parkolás
    zöld rendszámmal ellátott elektromos autók egyes nagyvárosok közterületi fizető parkolóiban ingyenesen parkolhatnak. Az ingyenes parkolás biztosítása minden esetben helyi önkormányzati hatáskör. Az ingyenesség minden esetben zöld rendszámhoz kötött, tehát ennek megléte szükséges az igénybevételhez.
  • Ingyenes töltés
    Magyarországon a nyilvános töltőállomások egy részénél az elektromos autók töltése ingyenes, ami jelentősen csökkentheti az autó használatának költségét.

Hosszútávon az elektromos autózás azonban nem lehet olcsóbb, így el kell fogadni, hogy ezeknek az előnyöknek egy része (pl. ingyenes töltés, ingyenes parkolás, adókedvezmények) a következő évtizedekben el fognak tűnni. Addig viszont ezek sok felhasználási minta esetén nem csak mérséklik az autó magasabb vételára miatti plusz kiadást, de csökkentik a közlekedés teljes költségét is. Élvezzük!

Csendesebb

Mindannyian abba nőttünk bele, hogy az autók hangosak. Amikor gyorsítunk, akkor üvöltenek, amikor csak úgy állnak, akkor kerregnek, berregnek. Nehéz addig megérteni, hogy mennyire jó csendes körülmények között utazni, amíg ki nem próbálja az ember. Óriási meglepetés az, amikor az autó berregés, remegés és bármiféle hanghatás nélkül egyszer csak mozgásba lendül.

A csendesség persze nem csak az utazás szempontjából lényeges, hiszen a városokat is sokkal élhetőbb hellyé teszi, ha zöldnél a lámpától nem 10-15 kerregő autó próbál elstartolni, hanem ugyanennyi csendesen sikló villanymotoros jármű.

Kényelmesebb

Persze nem azért, mert jobban tart az ülése, vagy jobb a futóműve, hanem mert nem kell sebességet váltani és nincs rezonancia.

Mivel az elektromos a motor és a tengelyek között egyetlen fix fokozatú fogaskerékáttétel található, a sofőrnek nem kell minden gyorsításnál majd lassításnál a sebességeket kapcsolgatnia. Nincs kuplungolás, nincs váltogatás, nincs emelkedőn nehéz indulás. Persze az automata váltó elvégzi ezt a feladatot, de a legtöbb váltásnál egy pillanatra megtorpan a lendület, ami az elektromos autóknál nincs. A gyorsulás folyamatos.

A zaj mellett a másik jellemző, amit természetesnek veszünk egy autónál az a mikrorezonancia. Bármennyire is profi egy gyártó a motor rezgéseinek leválasztásában, teljesen nem lehet eltüntetni ezt a jelenséget, hiszen ha egy autóban egy több száz kg-os motorblokkban dugattyúk mozognak le-fel, akkor az így keletkező vibrálás egy része mindenképpen meg fog jelenni az utastérben is. Ezt tudatosan nem érezzük, hiszen hozzászoktunk, de tudat alatt feszültebbé, idegesebbé tesz, ami jelentősen kihat a vezetési stílusunkra is. Türelmetlenebbek leszünk és ez kihat a vezetési morálra is. Az elektromos autókban ilyen nincs, hiszen a motor eleve forgómozgást végez, ráadásul az autó álló helyzetében (ekkor érződik leginkább a hagyományos motorok vibrálása) a villanymotor sem mozdul, így nincs ami rezonáljon. Nem véletlen hívják az elektromos autót használók a járművüket a „nyugalom szigetének”.

Dinamikusabb

Lehet, hogy nem az elektromos autók végsebessége a legnagyobb az autós kártyában, de gyorsulás tekintetében, pláne a városban használatos 0-50 km/h tartományban a legjobbak között vannak. Ennek oka az elektromotor azonnali, a legkisebb fordulattól rendelkezésre álló nyomatékában keresendő. Ez az, ami miatt nincs szükség sebességváltásra is, és ez az, ami miatt lámpától elstartolva a villanyautók számára a legtöbb hagyományos autó nem ellenfél. Persze a közutak nem versenypályák, mégis megnyugtató érzés olyan menetdinamikájú autót vezetni, amilyet a hagyományos szegmensben csak a sportautók között találunk.

Tisztább

Sokaknak a benzingőz és a kipufogófüst szívása maga az élvezet, de még többen vannak azok, akik nem ezek belélegzését szeretik a legjobban az autózásban. A kipufogó füst szívásától ugyan nem szabadul meg az, aki elektromos autóba ül (hiszen a többiek továbbra is dízellel járnak), de a benzinkúton szívott üzemanyag gőztől és a kocsibeállót meghibásodás esetén tönkretevő olajfoltoktól igen. Az elektromos autót elég minden este bedugni a konnektorba, és másnap újra tele akkumulátorral lehet indulni.

Fenntartható

Ha semmi más előnye nem lenne az elektromobilitásnak csak ez, társadalmi szinten akkor is kötelességünk lenne, sőt megéri erre váltani. Nem engedhetjük meg ugyanis magunknak azt a luxust, hogy felélve bolygónk tartalékait egy élhetetlen, lepusztult környezet hagyunk magunk után a következő generációknak. A kőolajszármazékok mennyisége véges, ráadásul hosszú távon az elégetésükkel keletkező környezetterhelés sem fenntartható. Az elektromos autók működéséhez szükséges elektromos áram előállítható a nap, a szél és a víz energiájának felhasználásával, így biztosítható a hosszútávon is fenntartható közlekedés.