Legnépszerűbb elektromos autók
Utolsó módosítás: 0001.01.01
       

Plugin hibrid vagy tölthető hibrid autók (PHEV – plugin hybrid vehicle)

Toyota Prius PHEV

A népszerű hibrid konnektorról is tölthető változata. A jól bevált hibrid technológiát egy nagyobb kapacitású 4,4 kWh-ás lítium-ion akkumulátorral kiegészítve ez az autó már akár 25 km tisztán elektromos üzemre is képes (1. generáció), így a városi közlekedésben kisebb távokon akár teljesen elektromos autóként is használható. Amennyiben mind otthoni, mind pedig a munkahelyen van lehetőség a töltésre, és a kettő közötti távolság kisebb 25 km-nél, akkor tavasztól őszig teljesen elektromosan is használható. Télen a fűtés miatt mindenképpen beindul a benzinmotor, ami környezetvédelmi szempontból nem a legideálisabb. A 2017-től elérhető 2. generációs modellbe 8,8 kWh-ás akkumulátor került, ami nagyjából dupla hatótávot tesz lehetővé, viszont mindössze 4 személyes.

Hyundai Ioniq Plugin

A Hyundai Ioniq modellje hagyományos hibrid és tisztán elektromos mellett plugin hibrid változatban is kapható. A 8,9 kWh-ás lítium-ion akkumulátorral felszerelt autó tisztán elektromos hatótávja nagyjából 50 km, így igen jól használható akár elővárosi ingázásra is. Rendkívül ügyesen kombinálja különböző meghajtási módokat és hatékonyan alkalmazza a regeneratív fékezést is. A Toyotával ellentétben akár 5 személy utazását is lehetővé teszi, de hidegben gyakran beindítja a benzinmotort.

Hatótáv növelt elektromos autók (REX – range extended vehicle)

Opel Ampera

Egyszerre nyújtja a tisztán elektromos autózás minden előnyét és a hagyományos autók megnyugtató biztonságát, így méltán a legnépszerűbb hagyományos motorral is felszerelt elektromos autó. Bonyolult és összetett meghajtási rendszerében a hagyományos benzinmotor szinte kizárólag csak áramtermelésre szolgál, de amennyiben szükség van rá (autópálya tempó esetén) akár a meghajtásba is beszáll. A benzinmotor észrevétlenül kapcsolódik be a folyamatokba, amikor a rendszer úgy érzékeli. Óriási előnye a plugin hibrid autókkal szemben, hogy amíg van energia az akkumulátorban, addig tisztán elektromos autóként használható még télen is. Összetett rendszerei ellenére nagyon megbízható és tartós, ma már újkori árának töredékéből megvásárolható. Legnagyobb hátránya, hogy utastere mindössze 4 személy utazásához lett kialakítva, hiszen az akkumulátorok a középső ülés helyén lett kialakítva. Magyarországon új autóként nem forgalmazták, az idehaza futó példányok mind használtként kerültek be az országba.

BMW i3 REX

A népszerű i3 apró benzinmotorral is felszerelt változata. Azok körében népszerű, akik még nem mernek, vagy valami miatt még nem tudnak elszakadni a hagyományos meghajtástól és úgy gondolják, hogy időnként még szükségük van a benzinmotor által kínált nagyobb hatótávra. A generátorként üzemelő motor ebben az autóban tényleg csak tartalékmegoldás, hosszú távon a használata a pici üzemanyagtartály és a magas fogyasztás miatt nem ideális. A nagy kapacitású akkumulátor miatt a tulajdonosok nagy többsége szinte soha sem kényszerül a benzinmotor használatára.

Mitsubishi Outlander PHEV

Az Outlander közelebb áll a hibridekhez, mint az előző kettő, hiszen elektromos hatótávja is mindössze 52 km (NEDC), mégis teljes értékű elektromos autóként is használható. Nagyon népszerű idehaza is, mind újonnan, mind pedig használt import autóként sokat helyeztek belőle forgalomba. Városi használatra ideális, a 2 literes benzinmotor mégis biztosítja a zavartalan autópályás közlekedést. A benzinmotor csak 120 km/h feletti tempónál kapcsolódik be a hajtásba, addig csak generátorként üzemel. A Mitsubishi Outlander PHEV 12 kWh-ás akkumulátora CHAdeMO porton keresztül villámtöltőn kb. 20 perc alatt 80%-ra tölthető.

Tisztán elektromos autók (BEV – battery electric vehicle)

Nissan LEAF

Az idehaza és világszinten is legnagyobb példányban eladott elektromos autó, amit elsősorban praktikus méretének, hatótávjának és árának megfelelő egyensúlyának köszönheti. Az autó eredeti 2010-es megjelenése óta az eredetileg 24 kWh-ás akkumulátor már két lépésben, először 30, majd 40 kWh-ára nőtt, így az autó egy töltéssel akár 300 km megtételére is képes. A LEAF 5 személynek biztosít kényelmes utazást, csomagtartója a kategóriájában az egyik legnagyobb. CHAdeMO rendszerű töltésének köszönhetően Magyarországon az egyik legkönnyebben feltölthető autó. Sokat értékesítettek belőle Magyarországon is, de sok érkezett használt autóként Nyugat-Európából és Észak-Amerikából is.

Citroen C-Zero/Peugeot iOn/Mitsubishi i-MiEV

Az újként meglehetősen borsos árú autók néhány évesen csábító árcédulával kerültek Nyugat-Európában a használtautó piacra, így relatíve kis hatótávjuk ellenére hamar népszerű városi autók lettek Magyarországon. A CHAdeMO töltésnek köszönhetően jól és gyorsan tölthetők, a japán kei autóépítési szabályoknak köszönhetően pedig belül egészen tágas és kényelmes. A két francia modell között beltérben van színbeli eltérés, míg a japán gyártó emblémájával forgalomba küldött példányok tudásban is többet nyújtanak. Az i-MiEV rendelkezik extra visszatáplálási fokozattal is, és töltés közben is tudja fűteni az utaskabint.

BMW i3

Formája miatt igencsak megosztó típus, de a márka kedvelőinek változásra nyitottabb tábora rajong az egyedig formáért és a minőségi beltérért. A külső méretéhez képest tágas belső legnagyobb hátránya, hogy mindössze négy személynek biztosít teret, a könnyű, szénszál erősítésű műanyag karosszériának és a vékony kerekeknek köszönhetően pedig nagyon takarékos autó. A 33 kWh-ás akkumulátor városi forgalomban akár 280-300 km-es hatótávra is képes, miközben gyorsulása az 50 km/h-ás tempó eléréséig a Teslákban megismert élményt nyújtja.


Renault Zoe

A szerethető, fiatalos városi kisautó különlegessége, hogy modelltől függően 22 vagy akár 43 kW-os AC (váltakozó áramú) áramforrásból is képes energiát felvenni. Szüksége is van erre a képességre, mert a többi villanyautóval ellentétben egyenáramú villámtöltési lehetőséget nem kapott. A hatékony, viszonylag kis fogyasztású villanymotorral a 22 kWh-ás változat 170-180, a 41 kWh-ás 300-310 km megtételére képes. Magyarországon sokáig nem forgalmazták, így a 2017 előtti gyártású modellek mindegyike használtan érkezett az országba. Mivel külföldön akkumulátorbérletes konstrukcióban lehetett csak kapni, a használtan érkező példányoknál nagyon fontos meggyőződni arról, hogy az akkumulátor bérleti joga valóban az eladónál van. Amennyiben az autó akkumulátora bérletes, akkor számítani lehet az autó töltésének a távoli letiltására.

Hyundai Ioniq Electric

Hatékonyságáról és kényelméről méltán híres elektromos autó, ami gyakran áll összehasonlítási alapként az autóvásárlók előtt. Az autó azonban nem csak takarékos, de hosszabb utazások alkalmával praktikus is, hiszen az akkumulátora a CCS csatlakozón keresztül egyedülálló módon akár 70 kW teljesítménnyel is tölthető. A lapos építési mód és a kompakt méret ellenére öt személy utazását teszi lehetővé, és a csomagtartó mérete is elfogadhatónak számít ebben a méretkategóriában.


Hyundai Kona Electric

A Hyundai Ioniq Electric alapjaira épülő crossover egy kompakt, magasabb felépítésű autó, amibe egy 60 kWh-nál is nagyobb kapacitású akkumulátor került. A nagy energiatároló a takarékos üzemmel kombinálva biztosítja, hogy az autó valós körülmények között akár 500 km-t is megtegyen egy töltéssel. A Hyundai az akkukapacitás mellett a töltési sebességet is emelte, így az autó megfelelő töltő megléte mellett akár 100 kW-tal is tölthető. Az Ioniqnál rövidebb, így itt-ott szűkösebb autó a magas felépítésnek köszönhetően mégis tágasnak hat, így kényelmes családi autó nem csak városi használatra, de hosszabb utakhoz is.

Nissan e-NV200

Az egyetlen jól használható kis áruszállító illetve 7 személyes egyterű a piacon az elektromos meghajtású autók kategóriájában. A dobozos verzió a városi kiszállítást illetve szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások kedvence, hiszen rendkívül olcsón üzemeltethető, ami a jármű teljes életciklusára vetítve jóval kedvezőbb is lehet, mint egy hagyományos vagy dízel jármű költsége. A 7 személyes változat pedig nagycsaládok számára teszi lehetővé, hogy elektromos meghajtásra váltsanak. Az e-NV200 technológiai alapját a Nissan LEAF adja, azonban ebben a modellben az akkumulátort levegőkeringetéses hűtőrendszer védi a túlmelegedéstől (a LEAF passzív hűtéses).

Tesla Model S

Az amerikai startup autógyártó első sorozatgyártású modellje. Egy ikon, ami minden bizonnyal számos jövőben mindennapos technológia első megvalósítójaként kerül majd be az autógyártás történelemkönyveibe. A Magyarországon hivatalosan nem értékesített jármű volt az első, ami megmutatta, hogy egy családi autó is lehet elektromos, és ettől még se csúnyának, se lassúnak, sem pedig kis hatótávúnak nem kell lennie. Típustól függően 400-500 km-es hatótávjával etalon az elektromos autók között, de igazán használhatóvá a 120 kW-os töltést biztosító ingyenes Supercharger töltőhálózat tette. Sok egyéb mellett az autó egyik különlegessége, hogy akár 7 személyes kivitelben is rendelhető, bár a csomagtartóban kihajtható ülések igazából csak gyermekek számára biztosítanak férőhelyet.

Tesla Model X

A Tesla első igazi hét személyes sportterepjárója, ami a sólyom-szárny ajtóinak köszönhetően lett széles körben ismert. Model S minden előnyével rendelkező autó azonnal népszerű lett a 100-130 ezer eurós árkategóriában SUV-t kereső közönség körében. A Tesla Model X egyike azon kevés villanyautónak, amellyel lehet vontatni is, így a skandináv országokban a sokan használják erre a célra is. Az elektromos rendszer rendkívüli nyomatékának és a fejlett négykerék hajtásnak köszönhetően számos vontatásos mutatvány fűződik a Tesla Model X-hez. Az elektromos meghajtásnak köszönhetően az autóban nem csak hátul, hanem az autó orrában is ki tudtak alakítani egy méretes csomagtartót, pont úgy, mint a Model S esetén. Az autó elérhető 5, 6 illetve 7 üléses változatban is.

Tesla Model 3

A Tesla első nagy szériás, szélesebb tömegek számára is elérhető, mégis nagy hatótávolságú elektromos autója. A másik két modellnél jóval kisebb, középkategóriába sorolható autó megjelenésekor közel félmillió megrendelést kapott, aminek teljesítése várhatóan évekig leköti a cég kapacitásait. Az autó számtalan ponton szakít a hagyományos autóépítés szabályaival. Az egyik legfeltűnőbb a fizikai gombok és kezelőszervek hiánya, hiszen szinte mindent egy nagy felbontású érintőkijelzőn keresztül lehet beállítani. Még a szinte mindenütt mechanikus megoldásokat alkalmazó szellőzőrendszer és kesztyűtartó nyitás is elektromosan történik erről a képernyőről. A Tesla Model 3 kétféle kapacitású akkumulátorral készül, a nagyobb akár 500 km megtételére is képes autópálya tempó mellett.

Volkswagen e-Golf

A Volkswagen szembe menve más autógyártók stratégiájával azoknak készít elektromos autót, akik a hagyományos járművek formavilágát keresik új, korszerű meghajtással. A Volkswagen e-Golf az egyik legjobb példája ennek a törekvésnek. Apró részletektől eltekintve kívül-belül egy vele azonos korú hagyományos autó kinézete van, így csak a csendes, rezonanciamentes működés, és a dinamikus gyorsulás árulja el, hogy ez a jármű már nem üzemanyag elégetéséből nyeri az energiát. A frissített, 36 kWh-ás akkuval szerelt változat közel 300 km-esnek hirdetett hatótávja már sokaknak nagyon csábító, így Európa számos országában nagyon népszerű autó.

Volkswagen e-UP

Kis mérete, elfogadható ára és korszerű technológiai megoldásai miatt méltán népszerű autó nem csak magánszemélyek, de autómegosztó szolgáltatások körében is. Budapesten két társaság is használ Volkswagen e-Up-okat a flottájában, de Európa szerte számos hasonló szolgáltatónál felbukkan a modell. Hatékony meghajtása miatt nagyon olcsón üzemeltethető, szükség esetén villámtöltőről pedig percek alatt gyorsan újratölthető. A négy személyes utastér és a kis csomagtartó miatt családi autónak nem ideális.